Cursus ‘Kerk en Israël’ over het jodendom
In het najaar van 2008 werd een cursus, bestaande uit 4 avonden, gegeven te Veenendaal.
Het programma was als volgt samengesteld:
datum | onderwerp | door |
---|---|---|
7 oktober |
Verlangen en gebed bij de klaagmuur
|
drs. C.J. Rodenburg, Jeruzalem;
|
28 oktober |
Israël en het koninkrijk van God
|
ds. J.A. van der Velden, IJsselmuiden;
|
19 november |
De joodse najaarsfeesten
|
drs. C.J. van den Boogert, Elburg;
|
9 december |
Joodse geloofsbeleving
|
drs. M.C. Mulder, Ermelo;
|
Een bijbehorende cursusmap werd verstrekt. Deze bevat naast de hand-outs voor de cursusavonden ook achtergrondliteratuur ter verdieping.
Hieronder volgt een heel korte impressie van de verschillende avonden, geschreven door Diny Madern. (Zie ook het verslag van een cursus, gegeven in Veenendaal in 2010)
Korte impressie van de cursus ‘Kerk en Israël’
In het najaar van 2008 werden in Veenendaal 4 cursusavonden belegd met de volgende thema’s:
- Verlangen en gebed bij de Klaagmuur, ingeleid door drs. C.J. Rodenburg.
Achtereenvolgens vertelde hij ons over de geschiedenis van de westelijke muur, uitingen van joods verlangen, joodse visies op Gods wonen onder de mensen en de betekenis van Jeruzalem. Deze avond werd duidelijk dat Israel niet één stem heeft maar verschillende stemmen, afhankelijk met wie je spreekt. Vooral naar voren kwam het dynamische aspect van het Jodendom.
- Israel en het Koninkrijk van God, door drs. J.A. van der Velden.
Aan de orde kwamen vier modellen die iets zeggen over de hoop van christenen voor het Joodse volk. Op deze avond werd duidelijk dat een christelijke visie op Israel niet zo klip en klaar is. Dr. M van Campen schrijft hierover: “Zal het diepste geheim van de weg van Israel ons niet altijd ontgaan? De laatste vragen blijven voor ons onduidelijk. We moeten die ook niet willen ontsluieren. De kerk moet halt houden voor de grenzen die de Bijbel aangeeft.”
- De joodse najaarsfeesten, door drs. C.J. van den Boogert.
De diepe betekenis van de feesten werd uitgelegd, toegespitst op de Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest. Het belangrijkste leerpunt was dat God Zelf de Bedenker is van deze grote feesten. Daarom is het verdrietig dat de kerk afstand heeft genomen van deze belangrijke feesten.
- Joodse geloofsbeleving: appél en verrijking voor ons, door drs. M.C. Mulder.
Centraal stond deze avond de joodse visie op lofprijzing. Het is niet mijn beleving die de lofprijzing bepaalt, maar mijn lofprijzing bepaalt mijn dankzegging. Om iets van de joodse lofprijzing te begrijpen is het nodig ons te verdiepen in het joodse gebed.
Nu een persoonlijke reflectie:
Het waren heerlijke avonden. Dat is zeker niet alleen mijn persoonlijke mening, maar de mening van alle aanwezigen. Enerzijds kwam dit door het enthousiasme en de kennis van de docenten. Anderzijds was het alsof het Woord van God opnieuw openging. Niet door de bril van onze traditie lazen we het Nieuwe Testament, maar door de joodse bril. We ontdekten dat Jezus zelf leefde vanuit Zijn joods zijn, evenals alle Bijbelschrijvers. Verder was er veel ruimte om met de docenten in gesprek te gaan. Bij velen was er dan ook de wens dat deze cursus een vervolg zal hebben.
Diny Madern