toevoeging van Noam Zion bij Dagboek bij de najaarsfeesten
< | 22 tisjri (28 sept.) | > |
In Bijbelse tijden was Soekot een tijd van grote vreugde. Joden overal vandaan reisden naar Jeruzalem waar ze zich verzamelden voor een heilige vakantie. Nachtenlang werd er gedanst; overdag waren er processies.
De ‘bijeenkomst’ op de achtste dag, Sjemini Atsèrèt, lijkt wat overvloedig te zijn. De chassidische rabbijn Yisrael Friedman of Ruzhyn (1797-1850) gaf een belangrijke verklaring voor het bestaan van deze dag.
Het vooruitzicht van mensen te scheiden valt, zo schrijft de rabbijn, voor de Allerhoogste zo zwaar omdat scheidingen, verdeeldheid en onenigheid tussen mensen onderling smartelijk zijn voor Hem. Daarom vraagt God de mensen om wéér bij elkaar te komen en zich te verenigen in eenheid. Hier is het gebruik uit voortgekomen om op Sjemini Atsèrèt bij elkaar te komen om te eten, te drinken en woorden uit de Tora met elkaar te delen. Dit alles leidt immers tot gevoelens van liefde, vriendschap en nabijheid.
betekenis van Hebreeuwse woorden
- Sjemini Atsèrèt
- Achtste dag als slotdag; slotfeest ter afsluiting van Soekot
- Soekot
- Loofhuttenfeest
- Tora
- 1) De ‘Wet’ , onderwijzing, ‘weg-wijzing: 2) de vijf boeken van Mozes, Genesis tot Deuteronomium; 3) heel de overgeleverde leer