studiereis > verslag > april 2007

‘Tussen twee bergen’

Verslag van de studiereis in april 2007

Maandag 16 april

Om 5.45 uur wekt ons de telefoon. Spannend, wat zal deze dag ons brengen?

Na het ontbijt stappen we (sommigen met nog wat extra bruine bolletjes in de tas) de bus in. Motty begroet ons hartelijk en daar vertrekken we, richting Galilea. Pleus de Jager verzorgt de morgenwijding. Hij mediteert over psalm 121. Een prachtig bedevaartslied! We zingen van Israëls wachter die sluimert noch slaapt.

Tijdens de reis passeren we de muur die is opgetrokken tussen palestijns en israëlisch grondgebied. Een treurige scheiding, maar het helpt wel. Ook zien we de vlakte van Jizreël waar de gebeurtenissen van Achab en Elia zich hebben afgespeeld.

Om 10 uur stopt de bus en krijgen we gelegenheid om ons 2 minuten de verschrikkingen van de oorlog te binnen te brengen. Alles ligt stil en in ons hoofd spookt het getal 6 miljoen.

mozaïek met 4 broden en 2 vissen, in TabgaDe reis verloopt voorspoedig. We kunnen zelfs nog even naar Tabgha, de plaats waar de wonderbare spijziging plaatsvond.

We trekken verder en komen bij de berg van de zaligsprekingen. Daar hebben we de kerk bezocht. Er zijn veel foto’s gemaakt van de grondmozaïeken en de ramen die de zaligsprekingen verbeelden.

Vanuit de kerk zijn we naar beneden gelopen naar het meer van Galilea. Terwijl we in de kring zitten, op het gras, leest Michael de zaligsprekingen uit Mattheüs 5 en aansluitend een gedeelte uit Mattheüs 6.

De bus staat alweer klaar en we gaan op weg naar Nazareth. Onderweg passeren we Kapernaüm.

in Domus GalilaeaeHet is een feest om Domus Galilaeae te bezoeken. Deze bijzondere communiteit zoekt de dialoog met het Jodendom. Onze gids leidt ons door bibliotheek, kerkzaal, conferentie­zaal en een zaal in de vorm van een syna­goge. Nog niet zo lang geleden is de paus op bezoek geweest. In bouw en architectuur van deze locatie zijn kosten noch moeiten gespaard. Als afsluiting bezorgt de gids ons kippenvel door het Sjema Jisra’eel te zingen. Hij begeleidt zichzelf op de gitaar. Prachtig, wat is dat mooi!

Nu is het tijd voor de lunch. We eten vis aan het meer. We kijken uit over het water en genieten van de vis en de dobberende bootjes.

directeur van kibboets LaviWe vervolgen onze reis. Om ongeveer 15.30 uur komen we aan in de kibboetz Lavi. Daar staan de glazen frisdrank op ons te wachten. We zoeken onze kamers op en na een verfrissing geeft de directeur een introductie op het leven in een orthodoxe kibboetz en een rondleiding over het complex. De kibboetz ligt prachtig en de avondzon geeft een warme kleur aan deze bijzondere instelling.

Voor het diner is er een programma rond het tiende woord, waarbij twee schrift­lezingen (Exodus 20:13 en Deuteronomium 5:17) worden vergeleken aan de hand van wat er in de joodse traditie over is geschreven en gezegd.

Het diner is geweldig! En ook heel gezellig.

Na het diner wordt de tussenstand over Tora en Bergrede opgemaakt. Twee vragen worden ons voorgelegd:

We spreken een sluitingstijd af en een ieder die dat wil kan ingaan op de gestelde vragen.

De avondsluiting wordt verzorgd door Jan Groenleer. Hij leest met ons de tekst uit Leviticus 13:45-52 en vers 58-59. Dit handelt over de wetgeving rond melaatsheid van kleren, stoffen en voorwerpen. Hij legt de tekst uit en slaat een brug naar vandaag. Het Luthers avond­gebed bidden we eerbiedig mee.

Sommigen gaan naar bed, enkelen gaan op internet en velen drinken in de kring een glaasje wijn. Dan komt er een einde aan een lange, gevulde en indrukwekkende dag. De dag gaat slapen en wij ook.